سفارش تبلیغ
صبا

89/10/9
10:24 عصر

حیـــــا برایِ حیای دانشجویی 2

بدست قصر شیرین در دسته خبرنگاری، گفتگویی با مسئولین جنبش دانشجویی حیا

بسم الله الرحمن الرحیم

این مصاحبه برای مجله الکترونیکی چارقد انجام شده است. همین گفتگو را با کمی ویرایش به تشخیص سردبیر اینجا ببینید.

 اصل مصاحبه در دو پست، اینجا ارائه می شود.

11- درباره ی فعالیت هایی که تا به حال در سایت انجام شده توضیحی بدهید.

در سایت ما سعی کردیم به افکار مختلفی که در مورد حجاب و عفاف مطرح است؛ بپردازیم. بحث اطلاع رسانی اتفاقات داخل دانشگاه بوده است. اتفاقاتی که مسئولین در جریان آن نیستند و مردم در جریان آن نیستند. در آینده این قسمت تقویت خواهد شد و استقبال خوبی هم از آن شده است. و یکی هم بحث فراخوان هایی است که از طریق سایت انجام می شود و اگر لازم باشد آحاد دانشجوها و یا مردم وارد صحنه شوند از این طریق اطلاع رسانی می شود.

اوایل فعالیت ما در سایت بیشتر بود اما اکنون فعالیت ما بیشتر متمرکز شده به فعالیت های درون دانشگاهی. بخش خبرنگاری که فعال شود سایت به نسبت قبل فعال تر خواهد .

 

12- بازخورد خبری جنبش حیا تا کنون چگونه بوده است؟

چند تا از خبرگزاری ها خیلی همکاری کردند. از جمله خبرگزاری فارس و جهان نیوز که در این زمینه اطلاع رسانی خوبی داشتند و از این دو خبرگزاری تشکر میکنم. درخواست همکاری از خبرگزاری ها داریم. صدایمان باید برسد به مسئولین. ارتباط بین دانشگاه ها برقرار بشود دانشگاه های آزاد و دولتی و غیره. همه دانشگاه با هم کار کنند که این جنبش یک جنبش جریانی بشود.

13- چرا گرایش زنان در سده های اخیر به اسلام از بزرگترین دغدغه های دولت های غربی شده است؟

خدا برای اختلاط زن و مرد محدودیت قائل شده است. یکی از دلایلش این است که این اختلاط، روند زندگی سالم را خدشه دار می کند. در فضای دانشگاهی ما الان فعالیت اصلی دانشگاه که فعالیت علمی است؛ تحت الشعاع این قضیه قرار گرفته است. تحت الشعاع ارتباط های نامناسب و غیر اسلامی و اثرات سوئی که در فضای دانشگاه این ارتباط ها ایجاد کرده است. در جامعه هم همین است. اگر قرار باشد فضایی که مناسب و در خورد شأن یک جامعه است شکل بگیرد یکی از لازمه هایش این است که ارتباط ها ارتباط های مناسبی باشد و مردم از آن کار اصلی و فعالیت اجتماعی شان غافل نشوند. در کشورهای غربی هم چون دغدغه ی دولتمردانشان این است که سیاستمدارها کار خودشان را بکنند، غول های اقتصادی کار خودشان را بکنند و مردم هم حرفی نزنند و یا اگر حتی شد حمایت هم بکنند؛ این مساله ارتباط های نامناسب یکی از راهکار هایی است که مردم را غافل بکننند از این که سیاستمداران و غول های اقتصادی چه می کنند. یکی از اساتید می گفت در کشور فرانسه در مدارس و دانشگاه ها اگر کسی غذایی که گوشت خوک دارد را نخورد به او تذکر می دهند و یا اگر کسی حجاب داشت به او تذکر می دهند. از دلایلی که در اسلام، مسلمانان از خوردن گوشت خوک منع شده اند این است که مردها را از نظر اخلاقی بی غیرت و بی تفاوت می کند. رعایت نکردن حجاب در زن ها هم باعث کم شدن حیا و در نهایت از بین رفتن حیا می شود. و نبودن غیرت در مردان و حیا در زنان، منشاء فساد در جوامع است.

 

14- دیدگاه های مطرح شده در جامعه و رسانه را نسبت به زن وتفاوت آن با دیدگاه اسلامی را چگونه می بینید.

در حقیقت چیزی که در رسانه ها پخش می شود نمونه سازی برای یک زن مسلمان از دیدگاه اسلام نیست. چیزی که رسانه به تصویر می کشد در بعضی موارد حتی شده یک اهرم فشار بر روی آرمان های انقلاب بوده است. مساله بعدی این است که حرف ها خیلی خوب و پرمعناست. اما وقتی وارد عمل می شویم می بینیم که به جنبه های غیر دینی بیشتر پرداخته شده و جنبه های دینی کمتر به آن توجه شده است. قانون و حرف و ایده های اسلامی زیاد تصویب شده و هست اما در اجرا متاسفانه بسیار ضعیف اند. این ایده ها یا ابلاغ نشده و یا اگر شده به کسانی ابلاغ می شود که خودشان معتقد به این مساله نیستند. متاسفانه اتفاقات فرهنگی که الان دارد می افتد آمیخته با یک فرهنگ غیر ایرانی و غیر اسلامی است و نقش زن در رسانه آنگونه که مورد تایید و نظر اسلام ناب است به تصویر کشیده نمی شود.

 

15- خواسته های شما از تشکل های داخل دانشگاه و از مسئولین دانشگاه چیست؟

یکی انجام کارهای فرهنگی در راستای جا انداختن مساله حجاب و دوم مطالبه از مسئولین برای به وجود آوردن فضاهایی که حد شرعی ارتباطات دختر و پسر در آنها رعایت بشود.  بعضی فضاهای دانشگاه، مثل کتابخانه مثل بوفه،  باید جداسازی درونش صورت بگیرد. از مسئولین دانشگاه ها انتظار داریم که یک فعالیت درست و پیگیر منظم و با اخلاق در سطح دانشگاه ها صورت بگیرد و در این راستا امر به معروف و نهی از منکر را دوباره در سطح دانشگاه احیا کنند. این یک دستور و واجب الهی است که مهجور مانده است.

ما به صورت یک جنبش خودجوش داریم این کار را نجام میدهیم،  اما این مسئولیت اصلش بر عهده ی مسئولین است که قانون را در این زمینه پیاده کنند و فضاهای لازم برای ایجاد این امر را به وجود آورند.  دوم مطالبه عمومی یعنی هم مردم و هم دانشجوها پیگیر این امر باشند و هم مسئولین این را وظیفه خودشان بدانند. حیا باید در بین دانشجوها و کسانی که در دانشگاه وارد می شوند، نهادینه شود. اما متاسفانه الان در دانشگاه های ما، حتی معیارهای کف شرعی،  در زمینه حیا و حجاب و روابط دختر و پسر رعایت نمی شود. این مطالبه بزرگ ماست.

جنبش های مختلف دانشجویی الان شکل گرفته مثل جنبش دانشجویی عدالت خواهی، مثل جنبش دانشجویی که روی بحث ولایت کار می کند و یکی هم جنبش دانشجویی حیا است. یک جریان سازی باید در بین تشکل های مختلف دانشگاهی اتفاق بیفتد که در بین اعضای تشکل ها این امر واجب(امر به معروف و نهی از منکر) نهادینه بشود و بحث بشود که این باید در چه قالبی انجام بشود. به نظر من امر به معروف و نهی از منکر یک قالب ثابت دارد و مشخص است. اگر ما صحبت های امام خامنه ای را بررسی و بازخوانی کنیم در زمینه فرهنگی بیشتر تکیه ایشان روی بحث امر به معروف و نهی از منکر است. ایشان می گویند لازم نیست وقتی کسی دارد کار خطایی می کند بروید و فیزیکی اقدام کنید. ایشان می فرمایند فقط یک تذکر لسانی و زبانی کافی است. جلو بروید و بگویید این کاری که شما دارید می کنید خلاف شرع و حکم خداست . این کار را نکنید. این جریان باید در سطح بچه های مذهبی به وجود بیاید که همه امر به معروف و نهی از منکر را انجام بدهند. شاید به تنهایی سخت باشد ولی وقتی تشکل ها بییند وسط و از طرف اینها، بچه ها جمع آوری بشوند و به صورن منظم این کار انجام و برنامه ریزی بشود قابل اجرا خواهد بود. کارهای دیگری هم هست مثل برگزاری کرسی های آزاداندیشی برای جا انداختن این واجب الهی و روشن کردن و شفاف سازی و نهادینه کردن مساله امر به معروف و نهی از منکر.

حضور پررنگ تر مذهبی ها در سطح دانشگاه ها مساله مهم دیگری در اجرای امر به معروف و نهی از منکر است. بچه های مذهبی وقتی وضع نابه سامان فرهنگی در دانشگاه ها را می بینند خودشان را در رفت و امدها و در حضور در دانشگاه، محدود می کنند برای آنکه خود را حفظ کنند. در حالی که باید حضور را پررنگ تر کرد. در کنار آن از مسئولین امر،  مطالبه داشته باشیم و وضعیت را اصلاح کنیم. این حق ماست که بخواهیم در یک جامعه اسلامی کف شرعی در یک جامعه دانشگاهی رعایت بشود.

16- در سایت حیا مطلبی خواندم در مورد وضعیت پوشش در دانشگاه های مختلف دنیا. آیا فکر میکنید مسئولین از این قضیه اطلاع دارند اما باز به وضعیت پوشش دانشگاه های ایران اهمیتی نمی دهند؟

قطعا اطلاع دارند و مسئولین در جریان این امرهستند. مشکل این است که وارد بحث اجرا که می شویم مسئولینی که معتقدند می ترسند و پای اجرای آن نمی ایستند. که البته از امام علی علیه اسلام هم داریم که می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر نه اجلی را به جلو می اندازد و نه مالی را از بین می برد. برخی دیگر که قانون برای اجرا به آنها ابلاغ می شود، به دلیل اینکه اصلا خودشان اعتقادی به این مساله قانون را نیز اجرا نمی کنند.

مثلا فردی که در انتظامات دانشگاه مسئول است که هنگام ورود دانشجویان اگر وضعیت پوشش دانشجویی غیر شرعی بود و مطابق با قانون وضع پوشش دانشگاهی نبود؛  وقتی خودش به این قضیه معتقد نیست و در روابطش رعایت نمی کند چگونه می توان از او انتظاری داشت که به دانشجویان تذکر بدهد یا مانع ورود آنان بشود.

انتظار ما از مسئولین است که اول  افرادی را که برای اجرا و نظارت قانون  پوشش در دانشگاه می گذارند شایسته و صالح برای این کار باشند. دوم اینکه مسئولین بیایند از طریق تشکل های دانشجویی و با حمایت ایشان به این وضعیت حیا و عفاف رسیدگی کنند.

17- چرا برای جنبش حیا این آیه 104 سوره ال عمران را انتخاب کردید؟

این آیه برای امر به معروف و نهی از منکر است. خداوند دستور می دهد که عده ای بلند شوند و این امر واجب را انجام بدهند. ما هم برخاسته ایم که به این دستور الهی عمل کنیم. الان کسی امر به معروف و نهی از منکر نمی کند. ما داریم امر می کنیم به امر به معروف و نهی از منکر. اول این واجب باید در جامعه به صورت معروف شناخته بشود و بعد به آن عمل بشود.

18- مقاطع تحصیلی دانشجوهایی که در جنبش حیا فعال هستند در چه سطحی است؟

در همه مقاطع دارند همکاری می کنند از کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکتری و حتی عده ای از اساتید. عَلَمی بود که بلند شد و بسیاری زیر آن قرار گرفتند و دارند فعالیت می کنند.

19- چه دانشگاهی هایی تا کنون با جنبش حیا همکاری داشته اند؟

این حرکت از دانشگاه تهران شروع شد. اما الان دانشجویان زیادی از دانشگاه های مختلف همکاری می کنند. آمار دقیقی از تعداد دانشجوها نداریم چون از دانشگاه های مختلف و از طرق مختلف اعلام همکاری کرده اند و فعالند. فرمی نیست که بخواهیم آمار بدهیم بلکه یک جنبش دانشجویی است که طیف بیشماری از دانشجویان در آن فعال هستند.

دو پایگاه اصلی جنبش حیا یکی در دانشگاه تهران و دوم دانشگاه علم و صنعت است . دانشگاه علم و صنعت فعالیت متراکم و خوبی داشته اند و در زمینه بیانیه هم داده اند. سایتشان hayaiust.ir که به طور منظم به روز می شود.

بسیاری دانشگاه های دولتی تا کنون همکاری کرده اند. از دانشگاه های آزاد هم اعلام حمایت کرده اند. دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه مشهد و اصفهان فعالیت هایی در این زمینه داشتند. ارتباط بین دانشگاه ها برقرار بشود دانشگاه های آزاد و دولتی و غیره. همه دانشگاه با هم کار کنند که این جنبش یک جنبش جریانی بشود.

ما روند خاصی برای پیوستن تشکل های دانشجویی یا هر گروه دانشجویی که خواست به جنبش حیا بپیوندد؛ نداریم. بنا بر این است که همه بیایند و زیر پرچم امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرند. اما جلساتی هم هست که برای هماهنگی اعضای جنبش و نحوه ی پیشبرد کار برگزار می شود.

مسیرهای ارتباطی با اعضای اصلی جنبش، ایمیل موجود در وبلاگ حیا و یا گذاشتن کامنت درقسمت نظرات وبلاگ است.

چارقد از مسئولین سایت حیا که وقتشان را در اختیار مجله قرار دادند، کمال تشکر را دارد.