سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/7/10
5:2 عصر

زنان و ادای تکلیف در هشت سال دفاع مقدس

بدست قصر شیرین در دسته زنِ مسلمان


بسم الله الرحمن الرحیم

زنان مسلمان نیز مانند مردان مسلمان، ایدئولوژی اسلامی دارند. در دین اسلام برای هر فرد خاص و هر شرایط خاص و هر برهه ی خاص، تعریفی وجود دارد. در بحث زنان و دفاع مقدس نیز، زن و مرد به طوری مساوی موظف به انجام تکالیفی خاص، بر حسب مسئولیتی که اسلام بر عهده ی هر یک از آنان نهاده است، می باشند.

در آیه ی 35 سوره مبارکه ی احزاب، خداوند می فرماید: به یقین مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانی که بسیاربه یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا می کنند، خداوند برای همه ی آنان مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است.

در دوران دفاع مقدس زمانی که نیروهای بعثی عراق به مرزهای جنوب غرب و غرب کشور حمله ور شدند در شهرهای مرزی و در مقاومت شهری آن دسته از زنانی که توانایی روحی و جسمی برای نبرد داشتند مانند مردان، اسلحه بر دوش گرفتند و به دفاع از خاک و حیثیت و مردم سرزمینشان پرداختند.


 

در همان زمان عده ای از زنان دیگر شهرهای کشور نیز دوشادوش مردان، داوطلب راهی شدن به خط مقدم جنگ شدند و آموزش های نظامی را برای این امر آموختند.

در ماه های اول جنگ، زنان بسیاری به جبهه رفتند و اسیر و زخمی و شهید شدند و نامشان و مکان و تاریخ شهادت آنها در اسناد دوران جنگ و دفاع مقدس موجود است.

اما پس از آنکه تعداد مردانی که از ارگان های نظامی کشور و به طور مردمی و از طریق بسیج مردمی راهی نبرد علیه دشمن شدند به حد کفایت بود، حضرت امام خمینی (ره) تکلیف جهاد در خط مقدم را از دوش زنان برداشتند.


در این زمان بود که اگرچه اعزام زنان به جبهه متوقف شد اما به عنوان امدادگر و فعالیت های تدارکاتی پشت جبهه برای کمک به جبهه و رزمندگان همچنان توسط زنان انجام می شد.

در دوران دفاع مقدس، زنان مسلمان نیز مانند مردان برای قرب به حضرت حق، با نیت خالص در جهت زنده نگه داشتن آرمان های دین الهی اسلام هر کاری که در توانشان بود انجام می دادند.

تشویق کردن و دلگرمی دادن به همسران، برادران و پدران برای حضور در خط مقدم و ایثار جان نیز، خود مسئولیت سنگینی بود که زنان به خوبی از عهده ی آن برآمدند.

کنار آمدن با شهادت همسران و پدران و تحمل سختی های زندگی و یا پرستاری از همسر یا فرزندی که در راه اسلام و برای رضای خدای تعالی به این مقام نائل شده نمادی دیگر از جهاد زنان ایرانی در بحث نقش زنان در دفاع مقدس است.

آنان که ایدئولوژی اسلامی و شیعی را نمی دانند و هنوز در بحث تساوی زن و مرد در عین تفاوت آنها، به حقیقت دست نیافته اند درک نقش زن ایرانی در دوران دفاع مقدس برایشان مبهم و غیرواقعی است همانگونه که هنوز درک درستی از حجاب زن مسلمان ندارند. کما اینکه وقتی مقاله ها و یا کارهای هنری این طیف درباره نقش زنان ایرانی در زمان جنگ تحمیلی را ارزیابی می کنیم، به این نتیجه می رسیم که چقدر اینان از واقعیت های اجتماعی، فرهنگی، ملیتی و فکری زنان ایرانی دور هستند و آنچه در اثرهایشان پیداست فقط برداشت ذهنی و شخصی اینان از جامعه زنان است و یا هدف های سیاسی در پشت پرده باعث شده که اینچنین به دور از واقعیت بنگارند و خلق اثر بنمایند.

آنچه پرواضح است این است که تفکر، فرهنگ و باورهای دینی زنان ایرانی همان اعتقادات اسلامی شیعی است که باعث می شود زن مسلمان در هر زمان و مکان، نقش خود را ایفا کند و دوشادوش مردان در شکل دهی تاریخ موثر ظاهر شود.

 پی نوشت:
_همین مطلب در چارقد