سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/9/24
12:2 عصر

سخنان امام خامنه ای، چگونگی عدالت طلبی

بدست قصر شیرین در دسته کلام نورانی سید علی، عدالت خواهی، در جمع دانشجویان شیراز

بسم الله الرحمن الرحیم

انتقاداتی به نحوه ی نوشتن نامه ی کذایی که باعث فیلتر شدن سایت حسین قدیانی شد هست. اما انتقاد بزرگتر به نحوه برخورد مسئولین مربوطه در حوزه ی فیلترینگ است. چرا که این اولین وبلاگ ارزشی نبوده که به بهانه ای فیلتر می شود و اگر قانونی در این خصوص گذرانده نشود، احتمالا آخرین هم نخواهد بود.

با وجود اینکه فیلتر کردن سایت و وبلاگ جوانان مومن و ارزشی را صد درصد اشتباه می دانم، بازخوانی فرمایشات امام خامنه ای به جوانان در زمینه ی عدالت خواهی و نحوه ی سردادن فریاد عدالت خواهی مساله ای لازم و ضروری است.

امام خامنه ای در جمع دانشجویان شیراز فرمودند:

ببینید، شما میگوئید که ما شعار عدالت میدهیم؛ دانشجو را میگیرند، اما آن کسى را که به عدالت صدمه زده، نمیگیرند. قوه‏ى قضائیه چنین، یا دستگاه مسئول چنان. خوب، اینجا شما باید زرنگى کنید؛ یک لحظه از درخواست و مطالبه‏ى عدالت کوتاهى نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانه‏ى این فکر هم با همه‏ى وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست.

البته تخلفاتى هم ممکن است انجام بگیرد؛ شما زرنگى‏تان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصى و مصداق‏سازى نکنید. وقتى شما روى یک مصداق تکیه میکنید، اولاً احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ من مى‏بینم دیگر. من مواردى را مشاهده میکنم - نه در دانشگاه، در گروه‏هاى اجتماعى گوناگون - که روى یک مصداق خاصى تکیه میکنند؛ یا به‏عنوان فساد، یا به عنوان کجروى سیاسى، یا به‏عنوان خط و خطوط غلط. بنده مثلاً اتفاقاً از جریان اطلاع دارم و مى‏بینم اینجورى نیست و آن کسى که این حرف را زده، از قضیه اطلاع نداشته است.

بنابراین وقتى شما روى شخص و مصداق تکیه میکنید، هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله‏اى به دست میدهید براى اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفته‏ام قانوندانهاى قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند. شما از دادستان چه گله‏اى میتوانید بکنید؟ اگر یک نفرى به‏عنوان مفترى یک شخصى را معرفى کند و بگوید آقا او این افتراء را به من زده. خوب، شأن آن قاضى این نیست که برود دنبال ماهیت قضیه. اگر این افتراء گفته شده باشد، زده شده باشد، ماده‏ى قانونى آن قاضى را ملزم به انجام یک کارى میکند؛ لذا نمیتوانیم از او گله کنیم.

شما زرنگى کنید، شما اسم نیاورید، شما روى مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید. وقتى پرچم را بلند کردید، آن کسى که مجرى است، آن کسى که در محیط اجراء میخواهد کار انجام دهد، همه حساب کار خودشان را میکنند. آن کسى هم که فریاد مربوط به محتواى این پرچم را بلند کرده، احساس دلگرمى میکند و کار پیش خواهد رفت. بنابراین به نظر من مشکلى در کار شما نیست؛ شما جوانهاى مؤمنى هستید که انتظار هم از شما همین است. هر شعار خوبى که داده میشود، بعد از اتکال به خداى بزرگ که همه‏ى دلها و زبانها و اراده‏ها دست اوست، تکیه به شما جوانهاست، امید به شما جوانهاست؛ این را بدانید. بالاخره همشهرى شما که از او شعر هم خواندید، میگوید:

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم‏

که در طریقت ما کافرى است رنجیدن‏

نرنجید؛ دنبال کار بروید. همین مطلب را عیناً خطاب به آن برادر عزیزى که به عنوان نماینده‏ى جامعه‏ى اسلامى، بسیار متین و شیوا مطالبى را بیان کردند، عرض میکنم. این حرفها، حرفهاى دل ماست؛ منتها فرق ما و شما این است که ما بر اثر تجربه‏ى روزگار فهمیده‏ایم که یک مقدارى باید انسان تحمل و صبر کند، شما جوانید و تازه از راه رسیده و پرشور و بى‏صبر! همه‏اش خوب است، غیر از این بى‏صبرى. البته این هم علاج ندارد. نه اینکه بخواهم بگویم خیلى علاج دارد؛ نه، ما خودمان هم این دوره‏ى شما را گذرانده‏ایم، میدانیم چه‏جورى است؛ ولى بالاخره این را من میخواهم به شما بگویم که همه‏ى این چیزهائى که شما گفتید و شعارش در این کشور داده شده، به حول و قوه‏ى الهى و به اذن‏اللَّه تحقق پیدا خواهد کرد. )

رهبر معظم انقلاب در 14/2/1387

پی نوشت:
_ سخنان رئیس قوه قضائیه مرتبط با فیلتر شدن وبلاگ قطعه 26
_ آقای حسین قدیانی، وبلاگ نویس انقلابی است و قلمش را در راه انقلاب اسلامی خرج کرده است. اما به نظر من با توجه به فرمایشات امام خامنه ای، در بالابردن علم عدالت خواهی و سردادن فریاد عدالت خواهی نباید اسم شخصی را آورد. از طرفی مسئولین قوه قضائیه هم نباید به این سرعت واکنش های اینچنینی داشته باشند. و بسیجی اصلا ویژگی اش همین مظلومیتش هست. بسیجی از دوست و دشمن، سیلی می خورد چه اشتباهی کرده باشد و چه اشتباهی مرتکب نشده باشد. در قضیه طلبه سیرجانی هم، برخورد های مسئولین قوه قضائیه هنوز برای ما قابل هضم نیست..  و در آخر همان که امام خامنه ای فرمودند: "نرنجید، دنبال کار بروید."